Stefan Sturessons Blog

Rösten Som Ropar : Det här är ingen plattform för egotrippat tyckande eller privata funderingar. Jag har startat den här bloggen för att kunna delta i debatten kring viktiga frågor som alla människor måste förhålla sig till. Israel och Mellanöstern, politik och samhällsfrågor, etik och moral, samt andliga frågor är några av de viktigaste ämnesområdena som kommer att figurera på den här bloggen.

Rapport från Israel och Technion

Den berömda judisk-persiska sångerskan Rita hade en underbar konsert vid Technions hundraårsfest den 11 juni.

Jag har rapporterat en del på Facebook om min Israleresa som fortfarande pågår och mitt deltagande i det berömda teknikuniversitets Technion hundraårsjubileum. Men många av mina läsare har inte Facebook, så här kommer rapporterna igen.

Den 9 juni:

Ofattbart, en vecka i Israel har redan gått! Imorgon flyger Pun hem till Sverige. Jag åker till Haifa för att delta i Technions hundraårsjubileum och board of governors-möte. Farväl underbara Natanya, farväl vännerna på hotel Orit! Farväl Min fru på en vecka. Lehitraot.

Den 11 juni:

Har varit 2 dagar på Technion i Haifa. Technion tillhör eliten bland världens teknikuniversitet. Gårdagen avslutades med ett fantastiskt firande av Technions hundra år. Vackra tal, men också en fantastisk konsert med den judisk-persiska artisten Rita, som är mycket populär både i Israel och Iran(!). Idag hade jag och min kollega Jozef spännande möten med forskare och företrädare för Technion. Ikväll var det promovering av hedersdoktorer vid den första Technion-byggnaden nere i gamla Haifa. Det finns mycket mer att berätta men jag återkommer snart med en artikel i tidningen Menorah.

Glömde berätta om nobelpristagaren Danny Shechtmans föreläsning i morse som avslutades med en invigning av hans utställning av smycken gjorda av kvasikristaller.

Den 13 juni:

Klart i Haifa för den här gången. Nästa Jerusalem! Vi har haft en enastående board of governors-konferens på Technion. Universitetet blir bara vassare och vassare och är idag på väg in bland top 10 av världens förnämsta teknik-universitet. Det är inte för intet som man inlett ett gemensamt projekt med det berömda Cornell-universitetet i New York. Technion is going international! Ett spännande alternativ för ungdomar som vill studera teknIk/Science! Efter avslutad konferens gjorde Jozef och jag besök i det berömda Bahai-templets trädgård på Karmelbergets sluttning. Amazing!

Jag återkommer med en fylligare rapport när jag gått igenom alla anteckningar och inspelningar när jag kommer hem.

Stefan Sturesson

Ordförande Svenska Technion-Sällskapet

PS. Visste ni förresten att Albert Einstein var Technion Board of Governors förste ordförande? DS

2 Comments»

  Anders H Pers wrote @

Tack för att Du stärker förbindelserna mellan Sverige & Israel på ett betydelsefullt område genom Din medverkan i Svenska Technion-Sällskapet.

  stefansturesson wrote @

Tack Anders! Besöket i Israel har gett nya ideer hur vi kan stärka förbindelserna ytterligare.


Leave a Reply

