Stefan Sturessons Blog

Rösten Som Ropar : Det här är ingen plattform för egotrippat tyckande eller privata funderingar. Jag har startat den här bloggen för att kunna delta i debatten kring viktiga frågor som alla människor måste förhålla sig till. Israel och Mellanöstern, politik och samhällsfrågor, etik och moral, samt andliga frågor är några av de viktigaste ämnesområdena som kommer att figurera på den här bloggen.

En minnesvärd Israelresa

För fyrtionde gången i Israel! På söndag kommer jag och min fru hem efter 16 dagar i landet. Fem dagar i Haifa för att delta i Technion-universitetets Board of Governor-möte. Jag blev invald förra året som representant för Svenska Technion-sällskapet. Hedrande! Det var ett oerhört intressant möte som jag kommer att rapportera mer om. Sedan några dagar för att förbereda en lärarresa till Israel i höst. På slutet har min fru och jag haft några underbara dagar i Natanya, med  sol, promenader och bad i ett Medelhav som varit som en varm smekning. Jag återkommer snart på bloggen med analyser och kommentarer till vad som händer i Israel. En sak kan vi dock slå fast! Nästan ingenting som skrivs om Israel i våra tidningar hemma är helt korrekt. Det är en oerhört skev rapportering, där en nonsenshändelse som Ship to Gaza får stort utrymme, och Israelhatarna får breda ut sig i media, medan det verkliga Israel, med en stark demokrati, levande debatt, religionsfrihet, vetenskapliga och tekniska framgångar, ekonomisk tillväxt och mycket annat positivt sällan eller aldrig nämns. Ibland skäms jag för att vara svensk när jag talar med israeler. De är väl medvetna om vrångbilderna och Israelhatet i Sverige, men tacksamma för att jag och andra ändå står upp för Israel. Hur gör vi för att få en mer balanserad bild hemma i Sverige. Jag är verkligen tacksam om du vill ge några tips och kommentarer till detta!

3 Comments»

  Sven Busch wrote @

Hej Stefan,
ja, det är ett jätteproblem att nå media med våra budskap. Som jag ser det är det “grindvakterna ” som är impregnerade av delar av journalistkåren. Svårt t.ex. att få in något i SvD under Debatt eller Synpunkt. Det tycks som om det är ljusår mellan Bitte Hammargren som är expert på att sprida falsarier, och ledarsidan som har en helt annan bild av Israel och dess maligna omvärld. Ett förslag till “utväg” är att sprida och öka “vår” krets så att mängden inslag får genomslag, eller att med fakta-bombardemang söka vinna proselyter inom de stora medierna, DN,SvD, radio, TV. Rapporten från arabupproren på radio är en katastrof.
Kunde man inte “så ut” den avgörande frågan till den vilseledda allmänheten:
“finns det något muslimskt land där demokrati råder?”.
För övrigt väntar jag med spänning fram emot “Ship to Egypt, Ship to Tunisia, Ship to Libya och Ship to Syria”.
Den som lever får se. Keep fighting.
Sven Busch

  Ulf Stenlund wrote @

Mitt sätt är att försöka skriva balanserade kommentarer på bloggar som http://www.kolportoren.com/ och http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Blogginehavarna är kristna, som har den lovvärda agendan att vara en röst för arabiska kristna i Gaza och på västbanken.
Att belysa bekymmer är förstås vällovligt men problemet blir att demonstrationer typ “Ship to Gaza” ses som legitima och att bordning på internationelt vatten ses som övergrepp.
Det finns all anledning att respektera dem som ansvarar för dessa bloggar. Det finns arrogans och övergrepp från Israels sida som behöver uppmärksammas. Problemet är att Israel tvingas freda sig mot islamistiska angrepp och följden blir att civila araber hamnar emellan. Krisna araber är speciellt utsatta eftersom islamister också tränger dem.

  Rose-Marie wrote @

Håller med föregående “skrivare” – det är inte lätt att få in några positiva debattinlägg om Israel. Har försökt med GP men nix. Men vi får inte ge upp – vill oxå ropa – keep fighting !
Rose-Marie


Leave a Reply

