Stefan Sturessons Blog

Rösten Som Ropar : Det här är ingen plattform för egotrippat tyckande eller privata funderingar. Jag har startat den här bloggen för att kunna delta i debatten kring viktiga frågor som alla människor måste förhålla sig till. Israel och Mellanöstern, politik och samhällsfrågor, etik och moral, samt andliga frågor är några av de viktigaste ämnesområdena som kommer att figurera på den här bloggen.

Reflexioner över en olycklig minister

Det är ganska bedrövligt! En ledamot av regeringen måste avgå på grund av medias närgångna granskning av hans privatliv, inklusive hans barn. Det började med en skilsmässa för fyra år sedan, sedan en uppslitande vårdnadstvist. Allt detta är naturligtvis en mardröm i sig för den drabbade. Ovanpå detta kommer vissa tidningars journalister som likt hyenor samlas kring offret för att hitta mer snaskiga detaljer som kan ge nya rubriker och ökad lösnummerförsäljning.

Missförstå mig inte. Jag tar inte lätt på en ministers moraliska felsteg. Han har t ex erkänt att han chattat med kvinnor på sexsajter. Han gjorde det för att han kände sig ensam och deprimerad. Detta är för det första inte olagligt. För det andra går det rent mäskligt att förstå längtan efter en ny kvinna efter en uppslitande skilsmässa. Men ändå säger jag inte att hans handlingssätt är rätt. Men det är ingenting för kvällstidningarna att göra rubriker av. De håller just nu på att ”sparka på en som redan ligger”. Det är denna hyenementalitet, denna lust att använda sin mediala makt för att angripa och krossa en människa, som jag inte kan acceptera. Eller för att tala rakt på sak, jag avskyr det.

Men du är ju kristen, invänder någon, då måste du väl fördöma sexsajter och prostitution. Svaret är JA, det gör jag. Men jag fördömer inte en människa som under olyckliga omständigheter begått felsteg. Jag tänker på hur Jesus skulle hanterat denna situation. Hur han skulle ha höjt sin röst mot mediedrevet: ”Den av er som är utan synd kaste första stenen”.

Det är det som är förunderligt ljuvligt och underbart med mästaren Jesus. Hur han å ena sidan ställer närmast ouppnåeliga krav på människan, men hur han å andra sidan omfamnar alla misslyckade, alla syndare, med sin förlåtande kärlek.

Detta sätt att se på människan är 1000 gånger bättre än den svenska toleransen, som ingenting annat är än ett överslätande av människans fel och brister, och samtidigt en rytande anklagan mot dem som hävdar att det finns rätt och fel. Att vara tolerant är väl OK, men att förlåta någon hans tillkortakommanden är tusen gånger större. Och så till allmänheten, sluta att gotta er i andras olycka, sluta att köpa tidningar som säljer sig själva genom att utnyttja andras olycka!

4 Comments»

  Eric S wrote @

Hej Stefan,
Jag håller med dig och har samma tankar själv.
Det är rent hyckleri att förfölja Littorin. Alla har vi väl gjort dumma saker. Självklart tar jag avstånd från prostitution. Låt honon vara ifred ett tag och låt rättvisan ha sin gång…
Eric Söderberg

  Carin Fremer wrote @

Precis så ska det formuleras: den som är utan skuld (synd) kan kasta första stenen. Som kristen är det också min fantastiska uppgift att be för människor. Nu är läge att GÖRA det.

  Micke wrote @

Visst är journalistiken härlig, men inte när den går emot någon man själv gillar, men mot andra då är det ok. Vari ligger den logiken?
Konsekvensanalys?

  stefansturesson wrote @

Hej Micke! Jag förstår nog inte din poäng. Var det riktat mot mig? Littorin är inte min “favorit” och jag har inte heller varit moderat. Jag skulle säga detsamma oavsett vilken politisk färg den drabbade har.


Leave a Reply

