Stefan Sturessons Blog

Rösten Som Ropar : Det här är ingen plattform för egotrippat tyckande eller privata funderingar. Jag har startat den här bloggen för att kunna delta i debatten kring viktiga frågor som alla människor måste förhålla sig till. Israel och Mellanöstern, politik och samhällsfrågor, etik och moral, samt andliga frågor är några av de viktigaste ämnesområdena som kommer att figurera på den här bloggen.

Israels gränser

Pastor Stanley Sjöberg talar om "Israels gränser" när han kommer till Västerås den 17 april

Den 17 april kommer Stanley Sjöberg till Västerås för att tala om Israels gränser efter upprättelsen. Mötet äger rum i Citykyrkan på Kristiansborg och tiden är kl 18.00. Det är modigt av Sjöberg att föreläsa om ett så kontroversiellt ämne. Hur kan man över huvud taget hävda Bibelns syn på Israels gränser? Bibeln är väl helt förlegad som källa till kunskap om världen idag? Nu lever vi i nya tider och Israels gränser bestäms av världssamfundet. Och får man tro världssamfundet finns det snart inget Israel kvar. Definitivt inte om arab- och muslimländerna får bestämma. Och Israels närmaste “vänner”, som USA och EU, pressar Israel att göra eftergift efter eftergift för att överhuvudtaget få igång förhandlingar med den palestinska motparten. Västbanken och östra Jerusalem ska ges upp innan ens förhandlingarna startat. President Obama lägger mycket prestige i att få till ett fredsavtal under sin presidentperiod. Om han sedan utsätter Israel för fara, tycks ha mindre betydelse. För denna ensidiga press på Israel uppmuntrar palestina-araberna i deras hårdnackade kamp mot den israeliska staten. Varför sitta och förhandla om Östra Jerusalem när de kan få staden ändå, innan de ens behövt sitta öga mot öga med den israeliska regeringen?

Många Israeler känner sig idag övergivna av hela världen. När jag nyligen besökte Israel talade jag med en kvinna, en ledande inom organisationen WIZO, som brast i gråt när hon förstod att jag och några kolleger från Sverige är Israels vänner. För henne var Sverige ett land som svikit Israel och börjat ta parti för den palestinska sidan. En annan kvinnlig vän i Israel skickade nyligen en ljudinspelning till mig (“An open letter to the world”) som hon tycker världen borde lyssna till. Tyvärr tillåter inte min bloggoperatör att den läggs ut på bloggen, men jag bifogar den i ett mejl till alla som vill ha den. Om du inte är med på min mejllista, så skicka ett mejl till stefan.sturesson@tele2.se så skickar jag audiofilen till alla som vill ha den.

Jag tror personligen inte att världssamfundet har sista ordet när det gäller Israels gränser. Jag tror Israels Gud vill ha ett ord med i laget också. Det ska bli spännade att lyssna till Stanley Sjöberg.

No comments yet»

Leave a Reply

