Stefan Sturessons Blog

Rösten Som Ropar : Det här är ingen plattform för egotrippat tyckande eller privata funderingar. Jag har startat den här bloggen för att kunna delta i debatten kring viktiga frågor som alla människor måste förhålla sig till. Israel och Mellanöstern, politik och samhällsfrågor, etik och moral, samt andliga frågor är några av de viktigaste ämnesområdena som kommer att figurera på den här bloggen.

Om Israel i riksdagen

Det är nu faktiskt snart 2 veckor sedan jag skrev min senaste bloggartikel, som handlade om den kristna och judiska påsken. Till min glädje har den blivit läst i stor omfattning. Enligt den statistik som jag får från bloggen har bara den artikeln besökts av över 300 personer, även om det i vissa fall kan vara en person som gått in mer än en gång. 

Orsaken till uppehållet har varit stor arbetsbelastning, och inte minst Israelmöten. Den 14 april var jag i riksdagen och föreläste om Israels historia för ett antal riksdagsmän. Jag höll på i två timmar och försökte greppa hela Israels historia från 4000 år sedan till idag. Jag var orolig att jag hade hållit på för länge och tröttat ut mina lyssnare. Istället visade det sig att de sög i sig vartenda ord. Centerpartisten Fredrik Federley hälsade mig genom riksdagsledamoten Agneta Berliner (fp) att “det var länge sedan som han hade haft så stor behållning av ett föredrag”. Också flera andra uttryckte sin uppskattning. Detta stärkte mig ännu mer i tron att vi måste lägga ner stor energi på att ge grundläggande information, till politiker, journalister, kyrkoledare m fl. Om man inte kan historien blir man ett lätt offer för massmediala förvrängningar och mytbildningar. 

Nyligen skrev jag i en krönika i tidningen Världen Idag: “När tidningsläsare hör ordet Israel poppar ofta negativa bilder upp som betingade reflexer. Krig, terror, hat, fiendskap, övervåld, dödande, lidande, lemlästning. Genom decennier av våldsorienterad sensationsjournalistik har media skapat olust och avsky kring allt vad Israel står för. Om bilden hade varit sann hade jag inte haft mycket att invända. Men den är våldsamt förvrängd. Det Israel jag känner genom egna besök i landet är ett helt annat Israel än det jag möter i media.

 Mot den demoniserade bilden vill jag ställa den bild som är mest sann för mig. En bild där Israel står för humanitet, människovärde, frihet, demokrati, framgångsrikt nationsbygge, enastående forskning och utveckling. Det Israel som den moderne resenären möter idag är ett underverk. Det en gång så förödda och vanvårdade landet blomstrar, växer och sjuder av liv. Israeliska företag står bakom innovationer som USB-minne, Pentium chip, röstbrevlåda, snabbmeddelanden och brandvägg. Israel har det högsta antalet doktorer, ingenjörer och vetenskapsmän per invånare i hela världen.”

Sedan gav jag flera exempel på Israels humanitära principer, som även inbegriper livräddning på sina fiender. Det verkliga Israel, som har högtstående moraliska principer och älskar att hjälpa människor oavsett etnicitet. Ett land som har medkänsla med människor även om de kallas ”fiender”. Ett land där även djuren har ett värde. Nyligen genomförde en israelisk djurrättsorganisation en räddningsaktion för ett zoo i Gaza. 30 lastbilar med mat och mediciner skickades för att rädda djuren i ett fiendeområde varifrån raketer skickas dagligen för att döda israeler. Detta är min bild av Israel, ett land jag beundrar. Jag skulle samtidigt vilja tillägga att denna beundran för Israel inte är enögd. Jag ser det palestinska folkets lidande och önskar av hela mitt hjärta att de ska få en bättre framtid. Problemet är att de tycks vara i onda krafters våld, i form av islamister och Israelhatare som söker Israels utplåning. Min innerliga önskan är att de ska bli släppta ur detta dödens grepp. Det judiska folkets befrielse och nationella upprättelse utesluter inte en befrielse för det palestinska folket, folket som skapats och sammansvetsats  i de omänskliga flyktinglägren som arabvärlden tvingat dem att leva i.

Just nu arbetar jag och många kolleger i Samfundet Sverige-Israel för den stora Israelkonferens i Västerås som kommer till helgen. Intresset för Israel är stort. Det visar inte minst det rekordhöga antalet anmälningarna till konferensen, vilket gjort att vi nu tvingas tacka nej till fler deltagare. Jag återkommer efter konferensen med några reflexioner.

 

No comments yet»

Leave a Reply

