Stefan Sturessons Blog

Rösten Som Ropar : Det här är ingen plattform för egotrippat tyckande eller privata funderingar. Jag har startat den här bloggen för att kunna delta i debatten kring viktiga frågor som alla människor måste förhålla sig till. Israel och Mellanöstern, politik och samhällsfrågor, etik och moral, samt andliga frågor är några av de viktigaste ämnesområdena som kommer att figurera på den här bloggen.

Kristenheten och Israel

Nu ska jag säga något som kanske inte alla kristna gillar, men jag konstaterar också att många kristna suckar och håller med mig. Dagens kristenhet, åtminstone i Sverige, saknar urkristendomens kraft och glöd!

Det har inte varit så förr, men idag breder ljumheten och likgiltigheten ut sig. Det kan vi se på många områden.  Särskilt tydligt blir det  när det gäller kristenhetens förhållande till Israel. En stor del av kristenheten väljer att stå och se på när Guds egendomsfolk kämpar för sitt liv i landet Israel. En del har t.o.m. valt att ta parti för det antisemtitiska ytterlighetspartiet Hamas och mot Israel. De tycks inte förstå att det är Guds folk som är angripna och hotade till livet. Inte heller förstår de att i kallelsen som kristna ingår att rakryggat stå bakom det judiska folket. Det gäller alltid, men särskilt när ondskans makter försöker krossa dem.

Det är beklämmande att se hur anpassligheten och okunnigheten i Guds ord tar över mer och mer. De profeter och apostlar som Herren har rest upp hånas och förlöjligas. Många kristna ledare tycks leva i en föreställning om att Israel är som vilken stat som helst. En stat som bildades genom att fördriva ett annat folk. En stat som man kan förkasta och fördöma. Dessa ”Herrens tjänare” tycks ha missat det avgörande tidstecknet på Messias ankomst – att Israel återupprättas! Jesus förutsäger själv sin tillkommelse i Matteus 24. I vers 32 säger han: ”Ifrån fikonträdet kan ni här hämta en liknelse. När dess kvistar börjar att få sav och löven spricker ut, då vet ni att sommaren är nära. Likaså, när ni ser allt detta, då kan ni också veta att han är nära och står för dörren.”

Jesus använder själv fikonträdet, en bild av Israel, som det avgörande tidstecknet. Men också profeterna i G.T. , t.ex. Jesaja, Jeremia, Hesekiel och Sakarja, talar mycket om Israels kommande återupprättelse. Läs profeterna i GT! Bara ett litet exempel: ”Så säger Herren, Herren, han som församlar Israel: Jag skall församla ännu flera till honom, utöver dem som redan är församlade till honom.” (Jes 56:8). Både gamla och nya testamentet har mycket att säga om Israel. I själva verket handlar Bibeln i huvudsak bara om två ämnen: Israel och Messias. Båda förutsätter varandra. Och när Messias på nytt kommer i makt och härlighet, blir det till Israel han kommer. ”Och han skall den dagen stå med sina fötter på Oljeberget, gent emot Jerusalem, österut; och Oljeberget skall rämna mitt itu, mot öster och väster, till en mycket stor dal… Och Herren skall då vara konung över hela jorden…” (Sak 14).

En del präster och pastorer tycks inte läsa sin Bibel. Eller också har de avfärdat alla profetiorna om Israel som otidsenliga. Men mitt framför våra ögon återupprättas Israel. Men de som ska förvalta och försvara Guds ord är blinda och döva. Förlåt, att jag säger det, jag menar inte att såra. Det är en sorg över den del av kristenheten som inte lever i ordet, och av ordet. De förstår inte vem Jesus verkligen är – Messias, som ska komma och upprätta riket åt Israel. Men ännu är tid att vakna upp.

6 Comments»

  ilan wrote @

jag håller med det mesta ,israel är inte guds bästa barn dom gör massa fel och dödar många oskyldiga ,som den där läkare 5 barn och bror med 2 barn till alltså 8 döda ,nån kanske hade skötit mod dom i närheten…
sen 1967 kan alla relgioner utöva sitt tro i jerusalem det kunde man inte innan det tycker jag alla ska vara tacksama for i alla relgioner.jag har rädd att när dom för östra delen av staden kommer dom att stänga den for dig och mig.jag med familje har varit där for 3 års sen och vandrade igamla stan ,det var en fredag och vi var räda att det skulle bli oroligt men det gick bra eftersom vi talade svenska och engelka med dom fick vandra ifred.

  Ulf Petterson wrote @

Människor kommer ihåg det stöd som nazismen fick av både politiker och vanliga människor före andra världskriget.
Den gången var det judarna som attackerades och då handlade det verkligen om antisemitism.

Att idag blanda ihop människors oförståelse mot att bland annat Israels vänner totalt ignorerar när barn och deras familjer dödas bara för att dom har fel ursprung, nationalitet är inget annat än ren nonsens.
Det handlar absolut inte om hat mot judar eller om antisemitism.
Det handlar om ren oro inför alla som drabbas av ett krig!

Är det några som behandlar judar och Israeler illa så är det Israels vänner dem själva då man ser dem som riddare av sitt eget korståg mot Jesu återkomst.
Det är tryggt att sitta i Sverige och ha en åsikt då man inte själv behöver drabbas av bomber eller av att ens familj, släkt och vänner utplånas och bara tycka att saken är god!
Äntligen ska Jesus återkomma i det heliga krig som man hoppas på där hela Israel ska återuppstå och templet återuppbyggas….

Israels vänner håller inte ens med Judarna och respekterar dem för deras tro på endast gamla testamentet.
Man ser den som ett dumt offer som inte har förstått vad bibeln har sagt.
Ett offer som ska frälsa världen och där några enstaka palestinska barn inte har någon betydelse.
Är det kanske rädsla för att Gud ska döma om man på något sätt kritiserar den regeringsmakt i Israel som nu enligt vissa “troende” kan göra precis vad dom vill och hur dom vill.
Jag är övertygad om att hade Jesus gått på vår jord idag så hade han visat mycket större ömkan och medlidande över alla som faller offer för kriget, oavsett om dom är Israeler eller Palestinier.
Han hade skämts över de som sitter i sina stugor och med spänning ser på det lidande som idag förekommer i namnet av den kommande frälsningen.
Hade ett palestinskt barn stått framför dig nu och gråtit över sina döda föräldrar så hade det inte räckt med att säga att det är för en god sak.
Har jag missförstått någonting så maila mig gärna och upplys mig.

  stefansturesson wrote @

Bäste Ulf! Du har nog missförstått mig. Jag lider lika mycket som du och andra svenskar över det lidande som kriget orsakar i Gaza och andra krigsskådeplatser på vår jord. Men det har varit och är viktigt för mig att, med den kunskap jag har, visa på vem som ytterst bär ansvaret. Hamas skyr inga medel för att lägga all skuld på Israel. De använder civila, inklusive barn som mänskliga sköldar. De använder skolor, moskéer och andra publika byggnader som gömställen och platser för beskjutning av israeler. De skickar sina raketer från vanliga boningshus. Världen måste inse vilken mördarorganisation Hamas är. Om det vore möjligt att knäcka och desarmera Hamas skulle situationen för palestinierna bli bättre och fredsamtalen mellan Israel och den palestinska myndigheten få en chans.

Den andra aspekten är Israels upprättelse som ett profetiskt tecken. Det står fullständigt klart för varje bibelläsare att Israels upprättelse i vår tid är vad de gammaltestamentliga profeterna och Jesus själv har förutsagt. Ur rent andlig synvinkel är vi kallade att välsigna Israel. Även palestinier och andra folk behöver höra den undervisningen och förstå att det leder också till deras välsignelse om de bejakar upprättelsen av Israel. En dag kommer Jesaja 19 att gå i uppfyllelse, när länder som Egypten, Syrien, Jordanien och Irak kommer att vara i ett vänskapsförbund med Israel, som kommer att bli till estor välsignelse för hela Mellanöstern.

Tolka mig inte som att jag är okänslig för palestiniernas lidande. Jag har alltid sagt att mitt stöd för Israel inte innebär att jag på samma gång bekämpar palestinierna. Tvärtom kräver rättfärdigheten att vi i kärlek omfattar båda sidor i en konflikt. Vi kan stå på människornas sida utan att därför försvara deras ondeskefulla ledare. Jag är heller inte rädd att besöka de platser där konflikten äger rum. Jag har varit otaliga gånger i Israel och på de palestinska områdena, och jag delar de utsattas lidande på båda sidor. Men det finns ingen väg till fred utan en total sinnesändring hos det judehatiska Hamas.

  Joachim wrote @

För det första hyser judarna ingen kärlek till kristendomen. Att man valt att liera sig med den kristna högern är pga taktiska skäl. Historia är ju viktig i sammanhanget och hur har kristna behandlat judar under historiens gång? Kristendomen rike kan uppstå var som helst. Att tro att Gud och Jesus skulle förfalla till bymentalitet genom att geografiskt begränsa sig till det förlovade landet verkar med förlov sagt urbota dumt.

  stefansturesson wrote @

Gud har givetvis en plan för hela mänskligheten. Men han har samtidigt valt att ge ett speciellt folk en speciell roll i detta frälsningsverk. Som kristna blir vi en del av detta folk, men judarna finns ändå kvar som Gudsfolk. Sina löften och sin kallelse kan Gud inte ångra. Om du är kristen och läser din bibel så vet du också att landet Israel spelar en viktig roll, eftersom Gud i Jesus valt att uppenbara sig där och en gång också kommer tillbaka dit. Läs till exempel Sakarja 14:4.

  Ulf Stenlund wrote @

Bäste Joachim

För oss, som gärna betecknar oss som Israels vänner, är det hjärtskärande uppenbart att historien visar kristet judehat och judeförföljelse. Dessa monumentala övergrepp är en bakgrund till Ditt konstaterande: ”Judarna hyser ingen kärlek till kristendomen”. Nu är det en enorm skillnad mellan sådana som ser kristendom som en religion vilken som helst och pånyttfödda kristna. Glöm inte heller de kristna som gömde judar undan nazisternas utrotningsförsök. Det kristna rike Jesus förkunnade uppstår invärtes i människorna. När Gamla och Nya testamentets profetior går i uppfyllelse kommer Messias som ledaren för tusenårsriket. Detta kommer att upprättas med Jerusalem som centrum. Judar och kristna kommer då att inse att Messias och Kristus är samma person.

Ulf Stenlund


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: