Stefan Sturessons Blog

Rösten Som Ropar : Det här är ingen plattform för egotrippat tyckande eller privata funderingar. Jag har startat den här bloggen för att kunna delta i debatten kring viktiga frågor som alla människor måste förhålla sig till. Israel och Mellanöstern, politik och samhällsfrågor, etik och moral, samt andliga frågor är några av de viktigaste ämnesområdena som kommer att figurera på den här bloggen.

Israelvän mot Palestinavän

Nu har jag och min motståndare Fayad El Natour fått komma till tals i Vlt (lördag 10/1). Själv tycker jag att mina svar återges korrekt, men avkortade, vilket gör att mina nyanseringar och utveckling av svaren kommit bort, men det kanske man måste acceptera i dessa snuttifieringens tider i media.

Min motståndare ger ganska märkliga svar. Han erkänner att ett land inte kan acceptera att bli beskjutet år efter år utan att göra något, men tillägger ”att israel är ett speciellt land. Det är en ockupationsmakt”. Alltså kan Hamas skicka bomber mot civilbefolkningen i Israel, tycks vara herr Natours mening. Han glömmer bort att Israel lämnade Gaza 2005 och som belöning av Hamas fick fortsatt raketkrig.

När intervjuaren frågar Natour om Hamas utfästelse att döda judar över hela världen, svarar han bara att ”Israelerna inte ska förvänta sig att palestinierna ska kasta rosor tillbaka”. Onekligen ett lättvindigt sätt att glida undan kärnfrågan – Hamas judehat och målsättning att förinta den judiska staten.

Natour tycks också anse att Hamas maktposition är legitim, trots att man kastade ut sin palestinska partner Fatah med våld, mördade hundratals Fatah-anhängare och upprättade en Hamas-diktatur på Gazaremsan. Onekligen en märklig syn på demokratiska spelregler.

Det enda som Natour och jag tycks vara överens om är att det palestinska styret är korrupt. Tyvärr leder det till att Natour med flera palestinier föredrar det mindre korrupta Hamas före det genomkorrumperade Fatah. Gud hjälpe det palestinska folket att få bättre ledare!

No comments yet»

Leave a Reply

